Jak widzi dziecko/ niepokoj膮ce objawy

Wszyscy wiemy, 偶e narz膮d wzroku jest bardzo wa偶ny i nale偶y szczeg贸lnie o niego dba膰, w zwi膮zku z powy偶szym wklejam zestawienie jak widz膮 dzieci i co mo偶e nas niepokoi膰. Mam nadziej臋, 偶e w ten spos贸b u艂atwi臋 zatroskanym rodzicom odnalezienie informacji dotycz膮cych ich dzieci 
WARTO WIEDZIE膯:
Prawid艂owy przebieg rozwoju widzenia wp艂ywa na jako艣膰 偶ycia dziecka, a p贸藕niej doros艂ego cz艂owieka. Wzrok jest zmys艂em podlegaj膮cym rozwojowi i poddaj膮cym si臋 rehabilitacji. Warunkiem w艂a艣ciwego rozwoju widzenia jest sprawny uk艂ad wzrokowy czyli zdrowa ga艂ka oczna, nerw wzrokowy, droga wzrokowa i odpowiednie cz臋艣ci kory m贸zgowej. Umiej臋tno艣ci widzenia uczymy si臋 ca艂e 偶ycie, ale za najwa偶niejszy okres jej rozwoju uwa偶a si臋 pierwsze dwa lata 偶ycia. Poziom rozwoju widzenia mo偶na bada膰 ju偶 w kilka dni po urodzeniu. Niezwykle wa偶ne jest badanie i ocena wzroku przez specjalist臋 (lekarza okulist臋) w pierwszym, drugim i trzecim miesi膮cu 偶ycia, szczeg贸lnie dzieci z ci膮偶 zagro偶onych, dzieci przedwcze艣nie urodzonych lub tzw. ryzyka urodzeniowego. Jak najwcze艣niejsze leczenie i rehabilitacja wzroku mo偶e ewentualne nieprawid艂owo艣ci zmniejszy膰, ograniczy膰 lub wyeliminowa膰. Kontrolowanie procesu widzenia i wp艂ywanie na jego przebieg np. poprzez leczenie, u偶ywanie okular贸w korekcyjnych, ochronnych, pomocy optycznych i nieoptycznych oraz odpowiednie 膰wiczenia mog膮 sprawi膰, 偶e wasze Dziecko b臋dzie si臋 lepiej rozwija膰
OKRES NOWORODKOWY
1 miesi膮c 偶ycia
Prawid艂owy rozw贸j wzroku: pojawia si臋 odruch rog贸wkowy; reakcja 藕renic na 艣wiat艂o; odruchowe zamykanie lub zaciskanie powiek pod wp艂ywem silnego 艣wiat艂a skierowanego na twarz dziecka; pierwsze ruchy sakkadowe; dziecko wybiera i preferuje twarz cz艂owieka; uwa偶ne wpatruje si臋 w twarze najbli偶szych os贸b z odleg艂o艣ci 15-40 cm, lubi zmienn膮 mimik臋 twarzy i pr贸buje j膮 na艣ladowa膰; (fiksacja czasami pojawia si臋 p贸藕niej); pos艂uguje si臋 raz jednym, raz drugim okiem; lubi kontury, proste pionowe i poziome wzory, du偶e rozmiary (najlepiej czarno-bia艂e).
Kiedy zwr贸ci膰 si臋 do okulisty?gdy wyst臋puje widoczna r贸偶nica w wielko艣ci ga艂ek ocznych, wygl膮dzie oczu i powiek np. przymglona rog贸wka, bia艂a 藕renica, nier贸wne 藕renice, nier贸wna szeroko艣膰 szpary powiekowej; gdy oczy s膮 w mimowolnym ruchu, ca艂y czas p艂ywaj膮" w r贸偶nych kierunkach (mo偶e to by膰 oczopl膮s wrodzony); gdy zamiast 艂ez pojawia si臋 inna wydzielina np.. ropa; dziecko nie patrzy na twarze bliskich os贸b; cz臋sto ma zamkni臋te oczy; opadaj膮 powieki podczas otwierania oczu; ga艂ki oczne lub jedno oko odchylaj膮 si臋 przez ca艂y czas od w艂a艣ciwego u艂o偶enia w kierunku nosa, skroni, czo艂a; wyst臋puje lub pojawi艂 si臋 oczopl膮s tylko jednego oka; oczy s膮 zaczerwienione, 艂zawi膮 bez powodu"; dziecko cz臋sto uciska oczy pi膮stkami.
UWAGI
Oceniaj膮c funkcj臋 narz膮du wzroku wcze艣niak贸w nale偶y bra膰 pod uwag臋 tzw. skorygowany wiek ci膮偶owy, a wi臋c liczony od planowanej daty porodu. Do okulisty nale偶y zg艂osi膰 si臋 zawsze w pierwszym miesi膮cu 偶ycia dziecka je偶eli wyst臋puj膮 lub wyst臋powa艂y w rodzinie takie choroby jak: za膰ma wrodzona, jaskra wrodzona, siatk贸wczak.
OKRES NIEMOWL臉CY
1-3 miesi臋cy
Prawid艂owy rozw贸j wzroku:wyst臋puje oczopl膮s optokinetyczny; dziecko wpatruje si臋 w 藕r贸d艂a 艣wiat艂a, jasne 艣ciany, okna; 艣ledzi poruszaj膮ce si臋 藕r贸d艂o 艣wiat艂a od 艣rodkowej linii cia艂a na zewn膮trz (lepiej w poziomie ni偶 pionie i uko艣nie); fascynuje si臋 r贸偶nymi 藕r贸d艂ami 艣wiat艂a, b艂yszcz膮cymi przedmiotami i jaskrawymi kolorami; d艂u偶ej wpatruje si臋 w twarze os贸b najbli偶szych; przygl膮da si臋 w艂asnej r臋ce; spogl膮da do g贸ry na zabawki; przenosi spojrzenie (kieruje oczy) w kierunku 藕r贸d艂a d藕wi臋ku; rozwija si臋 koordynacja obu ga艂ek ocznych (w tym okresie 偶ycia dziecko mo偶e okresowo zezowa膰);pojawiaj膮 si臋 zbie偶ne ruchy ga艂ek ocznych; pod膮偶a wzrokiem za poruszaj膮c膮 si臋 zabawk膮 (40-60 cm od oczu w praw膮 i lew膮 stron臋); odwzajemnia u艣miech
Kiedy zwr贸ci膰 si臋 do okulisty?gdy nie skupia wzroku lub s艂abo fiksuje na twarzy rodzica; nie u艣miecha si臋 w odpowiedzi na u艣miech; wyra藕nie patrzy tylko jednym okiem (ustawia g艂ow臋 w jedn膮 stron臋); 藕le reaguje (nadwra偶liwo艣膰) na 艣wiat艂o, mru偶y oczy, zamyka je lub zaciska silnie powieki; reaguje z op贸藕nieniem na pokazywane zabawki; reaguje na bod藕ce lub ruch nie na wprost twarzy ale z boku g艂owy, w jej g贸rnej b膮d藕 dolnej cz臋艣ci; przygl膮da si臋 w艂asnej r臋ce tylko po jednej stronie cia艂a; nie nawi膮zuje kontaktu wzrokowego; nie odwzajemnia u艣miechu; oczy cz臋sto zezuj膮 lub poruszaj膮 si臋 niezale偶nie od siebie; oczy drgaj膮 w poziomie, pionie b膮d藕 naprzemiennie.
3-5 miesi臋cy
Prawid艂owy rozw贸j wzroku.:dziecko skupia wzrok (fiksuje) na przedmiotach z odleg艂o艣ci ok. 1m;
bada i ogl膮da" w艂asne r臋ce; ustawia oczy centralnie; przenosi spojrzenie z r臋ki na obiekt; widzi barwy; lubi grzechotki, gryzaki, zabawki piszcz膮ce, wyci膮ga r臋k臋 w ich kierunku, chwyta je, szczeg贸lnie wtedy, gdy znajduj膮 si臋 w zasi臋gu jego r膮k; przek艂ada zabawk臋 z r臋ki do r臋ki; pojawia si臋 akomodacja z odleg艂o艣ci 13-50 cm; spostrzega g艂臋bi臋.
Kiedy zwr贸ci膰 si臋 do okulisty?gdy dziecko nie skupia wzroku na osobach; nie skupia wzroku na zabawkach; nie wyci膮ga r臋ki w kierunku zabawki; s艂abo interesuje si臋 otoczeniem; nie reaguje na odbicie w lustrze; wyst臋puj膮 nietypowe zachowania (np. kiwanie si臋).
5-7 miesi臋cy
Prawid艂owy rozw贸j wzroku.dziecko patrzy na zabawki pokazywane w ca艂ym obszarze pola widzenia (prawa-lewa, g贸ra-d贸艂); wyrzuca zabawki i patrzy, gdzie upad艂y; rozwija si臋 koordynacja oko-r臋ka; doskonali si臋 fiksacja; rozwija si臋 pami臋膰 wzrokowa; nast臋puje koordynacja wi臋kszo艣ci odruch贸w obuocznych; reaguje odmiennie na zmieniaj膮cy si臋 wyraz twarzy rodzica
Kiedy zwr贸ci膰 si臋 do okulisty? gdy brak lub s艂aba koordynacja oko-r臋ka; s艂aba fiksacja; brak zbie偶no艣ci; preferencja jednego oka.
7-12 miesi臋cy
Prawid艂owy rozw贸j wzroku.dziecko interesuje si臋 drobnymi przedmiotami lub detalami w przedmiotach; fiksuje wyraz twarzy i na艣laduje go; p艂ynnie 艣ledzi wzrokiem; przechyla g艂ow臋 偶eby spojrze膰 w wybranym kierunku; lubi r贸偶ne kszta艂ty i formy geometryczne; rozwini臋te widzenie obuoczne.
Kiedy zwr贸ci膰 si臋 do okulisty?gdy nie interesuje si臋 nowymi zabawkami; nie patrzy na zabawki, kt贸rymi si臋 bawi;
nie interesuje si臋 ma艂ymi zabawkami, nie zauwa偶a ich (pi艂eczki, cukierki); nie skupia wzroku na zabawkach oddalonych o np. 1-2 metry; nie interesuje si臋 otoczeniem; nie obserwuje domownik贸w; s艂aby rozw贸j motoryczny; op贸藕niona koordynacja ruch贸w g艂owy i oczu.
OKRES 呕艁OBKOWY
13-18 miesi臋cy
Prawid艂owy rozw贸j wzroku.:dziecko interesuje si臋 ksi膮偶eczkami i kolorowymi obrazkami; identyfikuje podobie艅stwa i r贸偶nice; szereguje klocki i buduje wie偶e z klock贸w; lubi bazgra膰, rysowa膰 linie grubymi kredkami; rozwija si臋 orientacja pionowa; wsp贸艂dzia艂a w czynno艣ciach samoobs艂ugowych; idzie do rodzica, zabawki.
Kiedy zwr贸ci膰 si臋 do okulisty?gdy nast臋puje op贸藕nienie lub brak zainteresowania ksi膮偶eczkami, obrazkami, gazetami; brak zainteresowania bazgraniem; nie porusza si臋 w stron臋 os贸b i zabawek.
1,5 roku-do 3 lat
Prawid艂owy rozw贸j wzroku.艣ledzi wzrokiem w pe艂nym zakresie ruchu i wg potrzeb; doskonali si臋 koordynacja wzrokowo ruchowa i manipulacja; rozr贸偶nia i identyfikuje znajome przedmioty, lubi uk艂adanki przedmiotowe i obrazkowe; lubi zabawy w chowanego z zabawkami i lud藕mi.
Kiedy zwr贸ci膰 si臋 do okulisty?przy braku prawid艂owych (p艂ynnych, ci膮g艂ych) ruch贸w 艣ledz膮cych oczu; s艂abe zainteresowanie otoczeniem; podczas chodzenia dziecko potyka si臋 o meble, zabawki, progi;powolne, niech臋tne przemieszczanie si臋 z jednego pomieszczenia do drugiego.
OKRES PRZEDSZKOLNY
3-5 lat
Prawid艂owy rozw贸j wzroku.dziecko zna figury geometryczne; rozpoznaje barwy i odcienie barw, nazywa je; wyra藕nie widzi i nazywa szczeg贸艂y na obrazkach; dopasowuje takie same litery, cyfry; sortuje przedmioty, grupuje, dzieli na kategorie wg wielko艣ci, barwy, d艂ugo艣ci; rozpoznaje przedmioty na obrazkach widziane pod r贸偶nym k膮tem z bliska i z daleka; m贸wi na temat tego co dzieje si臋 na obrazkach (uk艂ada historyjki obrazkowe); rozwija si臋 wzrokowa orientacja przestrzenna.
Kiedy zwr贸ci膰 si臋 do okulisty?gdy dziecko ma trudno艣ci z rozr贸偶nianiem: figury od t艂a, kszta艂t贸w, wielko艣ci, barw;
trudno艣ci z widzeniem szczeg贸艂贸w na obrazkach; nie nazywa kolor贸w; przechyla g艂ow臋 w bok lub nienaturalnie uk艂ada cia艂o podczas ogl膮dania TV, ksi膮偶ki; mru偶y oczy, marszczy twarz gdy obserwuje obiekty z dalszej odleg艂o艣ci; ma trudno艣ci z prostymi czynno艣ciami ruchowymi (np. chwytanie i rzucanie pi艂ki oraz 艣ledzenie toru jej ruchu); ma trudno艣ci z wchodzeniem i schodzeniem po schodach; szura obuwiem podczas chodzenia; s艂abo pos艂uguje si臋 o艂贸wkiem, kredk膮, 艂y偶k膮; szybko m臋czy si臋 po okresach koncentracji wzrokowej; ma b贸le g艂owy, nudno艣ci, pieczenie i sw臋dzenie oczu; zg艂asza zamazywanie i rozmywanie obrazu, podw贸jne widzenie.
OKRES WCZESNOSZKOLNY
5-8 lat
Prawid艂owy rozw贸j wzroku.rozpoznaje i identyfikuje znaki abstrakcyjne (m.in. cyfry, litery); rozr贸偶nia, rozpoznaje, kojarzy, interpretuje wyrazy; czyta; pisze.
Kiedy zwr贸ci膰 si臋 do okulisty?gdy dziecko myli takie same cyfry i litery; opuszcza litery w wyrazach podczas czytania; nie widzi liter i cyfr z odleg艂o艣ci kilku metr贸w; 藕le widzi z bliskich lub dalekich odleg艂o艣ci; czyta, pisze z g艂ow膮 bardzo blisko tekstu; mru偶y oczy, zas艂ania oko podczas pisania w zeszycie lub przepisywania z tablicy; szeroko otwiera oczy, trze oczy; zamyka lub zakrywa jedno oko; zmienia ko艅c贸wki wyraz贸w, pomija lub dodaje literki przy czytaniu i przepisywaniu; ma trudno艣ci z pisaniem w zeszytach.
Dbanie o oczy i narz膮d wzroku wymaga badania oczu przez lekarza okulist臋 przynajmniej jeden raz w roku oraz w ka偶dym przypadku stwierdzenia jakichkolwiek dolegliwo艣ci lub/i zaburze艅 widzenia.

WARTO WIEDZIE膯:
Prawid艂owy przebieg rozwoju widzenia wp艂ywa na jako艣膰 偶ycia dziecka, a p贸藕niej doros艂ego cz艂owieka. Wzrok jest zmys艂em podlegaj膮cym rozwojowi i poddaj膮cym si臋 rehabilitacji. Warunkiem w艂a艣ciwego rozwoju widzenia jest sprawny uk艂ad wzrokowy czyli zdrowa ga艂ka oczna, nerw wzrokowy, droga wzrokowa i odpowiednie cz臋艣ci kory m贸zgowej. Umiej臋tno艣ci widzenia uczymy si臋 ca艂e 偶ycie, ale za najwa偶niejszy okres jej rozwoju uwa偶a si臋 pierwsze dwa lata 偶ycia. Poziom rozwoju widzenia mo偶na bada膰 ju偶 w kilka dni po urodzeniu. Niezwykle wa偶ne jest badanie i ocena wzroku przez specjalist臋 (lekarza okulist臋) w pierwszym, drugim i trzecim miesi膮cu 偶ycia, szczeg贸lnie dzieci z ci膮偶 zagro偶onych, dzieci przedwcze艣nie urodzonych lub tzw. ryzyka urodzeniowego. Jak najwcze艣niejsze leczenie i rehabilitacja wzroku mo偶e ewentualne nieprawid艂owo艣ci zmniejszy膰, ograniczy膰 lub wyeliminowa膰. Kontrolowanie procesu widzenia i wp艂ywanie na jego przebieg np. poprzez leczenie, u偶ywanie okular贸w korekcyjnych, ochronnych, pomocy optycznych i nieoptycznych oraz odpowiednie 膰wiczenia mog膮 sprawi膰, 偶e wasze Dziecko b臋dzie si臋 lepiej rozwija膰
OKRES NOWORODKOWY
1 miesi膮c 偶ycia
Prawid艂owy rozw贸j wzroku: pojawia si臋 odruch rog贸wkowy; reakcja 藕renic na 艣wiat艂o; odruchowe zamykanie lub zaciskanie powiek pod wp艂ywem silnego 艣wiat艂a skierowanego na twarz dziecka; pierwsze ruchy sakkadowe; dziecko wybiera i preferuje twarz cz艂owieka; uwa偶ne wpatruje si臋 w twarze najbli偶szych os贸b z odleg艂o艣ci 15-40 cm, lubi zmienn膮 mimik臋 twarzy i pr贸buje j膮 na艣ladowa膰; (fiksacja czasami pojawia si臋 p贸藕niej); pos艂uguje si臋 raz jednym, raz drugim okiem; lubi kontury, proste pionowe i poziome wzory, du偶e rozmiary (najlepiej czarno-bia艂e).
Kiedy zwr贸ci膰 si臋 do okulisty?gdy wyst臋puje widoczna r贸偶nica w wielko艣ci ga艂ek ocznych, wygl膮dzie oczu i powiek np. przymglona rog贸wka, bia艂a 藕renica, nier贸wne 藕renice, nier贸wna szeroko艣膰 szpary powiekowej; gdy oczy s膮 w mimowolnym ruchu, ca艂y czas p艂ywaj膮" w r贸偶nych kierunkach (mo偶e to by膰 oczopl膮s wrodzony); gdy zamiast 艂ez pojawia si臋 inna wydzielina np.. ropa; dziecko nie patrzy na twarze bliskich os贸b; cz臋sto ma zamkni臋te oczy; opadaj膮 powieki podczas otwierania oczu; ga艂ki oczne lub jedno oko odchylaj膮 si臋 przez ca艂y czas od w艂a艣ciwego u艂o偶enia w kierunku nosa, skroni, czo艂a; wyst臋puje lub pojawi艂 si臋 oczopl膮s tylko jednego oka; oczy s膮 zaczerwienione, 艂zawi膮 bez powodu"; dziecko cz臋sto uciska oczy pi膮stkami.
UWAGI
Oceniaj膮c funkcj臋 narz膮du wzroku wcze艣niak贸w nale偶y bra膰 pod uwag臋 tzw. skorygowany wiek ci膮偶owy, a wi臋c liczony od planowanej daty porodu. Do okulisty nale偶y zg艂osi膰 si臋 zawsze w pierwszym miesi膮cu 偶ycia dziecka je偶eli wyst臋puj膮 lub wyst臋powa艂y w rodzinie takie choroby jak: za膰ma wrodzona, jaskra wrodzona, siatk贸wczak.
OKRES NIEMOWL臉CY
1-3 miesi臋cy
Prawid艂owy rozw贸j wzroku:wyst臋puje oczopl膮s optokinetyczny; dziecko wpatruje si臋 w 藕r贸d艂a 艣wiat艂a, jasne 艣ciany, okna; 艣ledzi poruszaj膮ce si臋 藕r贸d艂o 艣wiat艂a od 艣rodkowej linii cia艂a na zewn膮trz (lepiej w poziomie ni偶 pionie i uko艣nie); fascynuje si臋 r贸偶nymi 藕r贸d艂ami 艣wiat艂a, b艂yszcz膮cymi przedmiotami i jaskrawymi kolorami; d艂u偶ej wpatruje si臋 w twarze os贸b najbli偶szych; przygl膮da si臋 w艂asnej r臋ce; spogl膮da do g贸ry na zabawki; przenosi spojrzenie (kieruje oczy) w kierunku 藕r贸d艂a d藕wi臋ku; rozwija si臋 koordynacja obu ga艂ek ocznych (w tym okresie 偶ycia dziecko mo偶e okresowo zezowa膰);pojawiaj膮 si臋 zbie偶ne ruchy ga艂ek ocznych; pod膮偶a wzrokiem za poruszaj膮c膮 si臋 zabawk膮 (40-60 cm od oczu w praw膮 i lew膮 stron臋); odwzajemnia u艣miech
Kiedy zwr贸ci膰 si臋 do okulisty?gdy nie skupia wzroku lub s艂abo fiksuje na twarzy rodzica; nie u艣miecha si臋 w odpowiedzi na u艣miech; wyra藕nie patrzy tylko jednym okiem (ustawia g艂ow臋 w jedn膮 stron臋); 藕le reaguje (nadwra偶liwo艣膰) na 艣wiat艂o, mru偶y oczy, zamyka je lub zaciska silnie powieki; reaguje z op贸藕nieniem na pokazywane zabawki; reaguje na bod藕ce lub ruch nie na wprost twarzy ale z boku g艂owy, w jej g贸rnej b膮d藕 dolnej cz臋艣ci; przygl膮da si臋 w艂asnej r臋ce tylko po jednej stronie cia艂a; nie nawi膮zuje kontaktu wzrokowego; nie odwzajemnia u艣miechu; oczy cz臋sto zezuj膮 lub poruszaj膮 si臋 niezale偶nie od siebie; oczy drgaj膮 w poziomie, pionie b膮d藕 naprzemiennie.
3-5 miesi臋cy
Prawid艂owy rozw贸j wzroku.:dziecko skupia wzrok (fiksuje) na przedmiotach z odleg艂o艣ci ok. 1m;
bada i ogl膮da" w艂asne r臋ce; ustawia oczy centralnie; przenosi spojrzenie z r臋ki na obiekt; widzi barwy; lubi grzechotki, gryzaki, zabawki piszcz膮ce, wyci膮ga r臋k臋 w ich kierunku, chwyta je, szczeg贸lnie wtedy, gdy znajduj膮 si臋 w zasi臋gu jego r膮k; przek艂ada zabawk臋 z r臋ki do r臋ki; pojawia si臋 akomodacja z odleg艂o艣ci 13-50 cm; spostrzega g艂臋bi臋.
Kiedy zwr贸ci膰 si臋 do okulisty?gdy dziecko nie skupia wzroku na osobach; nie skupia wzroku na zabawkach; nie wyci膮ga r臋ki w kierunku zabawki; s艂abo interesuje si臋 otoczeniem; nie reaguje na odbicie w lustrze; wyst臋puj膮 nietypowe zachowania (np. kiwanie si臋).
5-7 miesi臋cy
Prawid艂owy rozw贸j wzroku.dziecko patrzy na zabawki pokazywane w ca艂ym obszarze pola widzenia (prawa-lewa, g贸ra-d贸艂); wyrzuca zabawki i patrzy, gdzie upad艂y; rozwija si臋 koordynacja oko-r臋ka; doskonali si臋 fiksacja; rozwija si臋 pami臋膰 wzrokowa; nast臋puje koordynacja wi臋kszo艣ci odruch贸w obuocznych; reaguje odmiennie na zmieniaj膮cy si臋 wyraz twarzy rodzica
Kiedy zwr贸ci膰 si臋 do okulisty? gdy brak lub s艂aba koordynacja oko-r臋ka; s艂aba fiksacja; brak zbie偶no艣ci; preferencja jednego oka.
7-12 miesi臋cy
Prawid艂owy rozw贸j wzroku.dziecko interesuje si臋 drobnymi przedmiotami lub detalami w przedmiotach; fiksuje wyraz twarzy i na艣laduje go; p艂ynnie 艣ledzi wzrokiem; przechyla g艂ow臋 偶eby spojrze膰 w wybranym kierunku; lubi r贸偶ne kszta艂ty i formy geometryczne; rozwini臋te widzenie obuoczne.
Kiedy zwr贸ci膰 si臋 do okulisty?gdy nie interesuje si臋 nowymi zabawkami; nie patrzy na zabawki, kt贸rymi si臋 bawi;
nie interesuje si臋 ma艂ymi zabawkami, nie zauwa偶a ich (pi艂eczki, cukierki); nie skupia wzroku na zabawkach oddalonych o np. 1-2 metry; nie interesuje si臋 otoczeniem; nie obserwuje domownik贸w; s艂aby rozw贸j motoryczny; op贸藕niona koordynacja ruch贸w g艂owy i oczu.
OKRES 呕艁OBKOWY
13-18 miesi臋cy
Prawid艂owy rozw贸j wzroku.:dziecko interesuje si臋 ksi膮偶eczkami i kolorowymi obrazkami; identyfikuje podobie艅stwa i r贸偶nice; szereguje klocki i buduje wie偶e z klock贸w; lubi bazgra膰, rysowa膰 linie grubymi kredkami; rozwija si臋 orientacja pionowa; wsp贸艂dzia艂a w czynno艣ciach samoobs艂ugowych; idzie do rodzica, zabawki.
Kiedy zwr贸ci膰 si臋 do okulisty?gdy nast臋puje op贸藕nienie lub brak zainteresowania ksi膮偶eczkami, obrazkami, gazetami; brak zainteresowania bazgraniem; nie porusza si臋 w stron臋 os贸b i zabawek.
1,5 roku-do 3 lat
Prawid艂owy rozw贸j wzroku.艣ledzi wzrokiem w pe艂nym zakresie ruchu i wg potrzeb; doskonali si臋 koordynacja wzrokowo ruchowa i manipulacja; rozr贸偶nia i identyfikuje znajome przedmioty, lubi uk艂adanki przedmiotowe i obrazkowe; lubi zabawy w chowanego z zabawkami i lud藕mi.
Kiedy zwr贸ci膰 si臋 do okulisty?przy braku prawid艂owych (p艂ynnych, ci膮g艂ych) ruch贸w 艣ledz膮cych oczu; s艂abe zainteresowanie otoczeniem; podczas chodzenia dziecko potyka si臋 o meble, zabawki, progi;powolne, niech臋tne przemieszczanie si臋 z jednego pomieszczenia do drugiego.
OKRES PRZEDSZKOLNY
3-5 lat
Prawid艂owy rozw贸j wzroku.dziecko zna figury geometryczne; rozpoznaje barwy i odcienie barw, nazywa je; wyra藕nie widzi i nazywa szczeg贸艂y na obrazkach; dopasowuje takie same litery, cyfry; sortuje przedmioty, grupuje, dzieli na kategorie wg wielko艣ci, barwy, d艂ugo艣ci; rozpoznaje przedmioty na obrazkach widziane pod r贸偶nym k膮tem z bliska i z daleka; m贸wi na temat tego co dzieje si臋 na obrazkach (uk艂ada historyjki obrazkowe); rozwija si臋 wzrokowa orientacja przestrzenna.
Kiedy zwr贸ci膰 si臋 do okulisty?gdy dziecko ma trudno艣ci z rozr贸偶nianiem: figury od t艂a, kszta艂t贸w, wielko艣ci, barw;
trudno艣ci z widzeniem szczeg贸艂贸w na obrazkach; nie nazywa kolor贸w; przechyla g艂ow臋 w bok lub nienaturalnie uk艂ada cia艂o podczas ogl膮dania TV, ksi膮偶ki; mru偶y oczy, marszczy twarz gdy obserwuje obiekty z dalszej odleg艂o艣ci; ma trudno艣ci z prostymi czynno艣ciami ruchowymi (np. chwytanie i rzucanie pi艂ki oraz 艣ledzenie toru jej ruchu); ma trudno艣ci z wchodzeniem i schodzeniem po schodach; szura obuwiem podczas chodzenia; s艂abo pos艂uguje si臋 o艂贸wkiem, kredk膮, 艂y偶k膮; szybko m臋czy si臋 po okresach koncentracji wzrokowej; ma b贸le g艂owy, nudno艣ci, pieczenie i sw臋dzenie oczu; zg艂asza zamazywanie i rozmywanie obrazu, podw贸jne widzenie.
OKRES WCZESNOSZKOLNY
5-8 lat
Prawid艂owy rozw贸j wzroku.rozpoznaje i identyfikuje znaki abstrakcyjne (m.in. cyfry, litery); rozr贸偶nia, rozpoznaje, kojarzy, interpretuje wyrazy; czyta; pisze.
Kiedy zwr贸ci膰 si臋 do okulisty?gdy dziecko myli takie same cyfry i litery; opuszcza litery w wyrazach podczas czytania; nie widzi liter i cyfr z odleg艂o艣ci kilku metr贸w; 藕le widzi z bliskich lub dalekich odleg艂o艣ci; czyta, pisze z g艂ow膮 bardzo blisko tekstu; mru偶y oczy, zas艂ania oko podczas pisania w zeszycie lub przepisywania z tablicy; szeroko otwiera oczy, trze oczy; zamyka lub zakrywa jedno oko; zmienia ko艅c贸wki wyraz贸w, pomija lub dodaje literki przy czytaniu i przepisywaniu; ma trudno艣ci z pisaniem w zeszytach.
Dbanie o oczy i narz膮d wzroku wymaga badania oczu przez lekarza okulist臋 przynajmniej jeden raz w roku oraz w ka偶dym przypadku stwierdzenia jakichkolwiek dolegliwo艣ci lub/i zaburze艅 widzenia.